söndag 16 mars 2014

Skejtpremiär i Storlirennet :-)

Inför denna helg valde vi mellan att åka Birkebeinerrennet eller Storlirennet. Med tanke på att Birken blev inställt så var vi glada att vi anmält oss till Storlirennet istället.

Storlirennet är ett lopp som vanligtvis startar i Storlien och går över fantastisk fjällterräng till Meråker. I somras cyklade vi denna sträcka, då genom gröna dalgångar och fjäll, nu såg vi fram emot att uppleva sträckan över ett vintervitt snötäcke.

Då Storlien har haft den varmaste och snöfattigaste vintern på 150år kom beskedet för en vecka sedan att bansträckningen var tvungen att läggas om. Hela loppet flyttades till en mycket kuperad rundslinga med start och mål på Grova Skisenter i Meråker. Meråker ligger ca 7 mil öster om Trondheim och är ett riktigt längdskidsmecka. Där finns bland annat ett av Norges största skidgymnasium och många duktiga åkare som Oskar Svärd och Kari Eie är bosatta där.

Loppet skulle gå i fri teknik där det enligt arrangörerna skulle preparera både för skejt och klassiskt. Eftersom jag knappt kan skejta och då jag ville få en ordentlig genomkörare inför Årefjällsloppet hade jag planerat att köra klassiskt. Snön bokstavligen dundrade ner under hela bilresan och fortsatte även så när vi kom till starten. Där fanns inga klassiska spår utan ett par decimeter nysnö. Då tänkte jag att jag kanske skulle försöka skejta trots allt, ibland måste man ju prova sånt man aldrig annars gör :-)

Jag köpte skejtskidor ifjol för att komplettera träningen på klassiska skidor men eftersom det varit så lite snö i vinter har jag prioriterat klassisk skidåkning, det är ju trots allt det jag satsar mest på. I december skejtade jag en handfull gånger och i år har jag skejtat ungefär 0 gånger. Målsättningarna var därför inte särskilt höga, jag ville få ett bra träningspass helt enkelt och DET fick jag trots att det blev på skejtskidor! Och så otroligt roligt det var :-) Trixig bana, upp och ner hela tiden, tvära kurvur till vänster och till höger, det gällde verkligen att ha tungan rätt i mun. Otroligt bra för mig som behöver träna på kurvtagning. Grova Skisenter alltså - hit kan jag tänka mig att åka fler gånger.

I 1h 25min snittade jag A3. Pulsen sjönk såklart i nerförsbackarna men ändå ett mycket bra träningspass. Placering 8 av 49 i seniorklassen känns helt okej för en som inte kan skejta. Nu är jag jättesugen på att lära mig "enkeldans", "dobbeldans" och allt vad växlarna heter här i Norge :-)

Första delen av resultatlistan, många duktiga norskor

Oscar valde att göra premiär med att staka på blanke ski, riktigt imponerande med tanke på den tuffa banan. Han går all-in för att köra Vasaloppet på blanke ski nästa år :-)

Oscar värmer upp
Full fart på Grova Skisenter

Idag tyckte jag att det var ovanligt roligt att tävla. Har känt mig trött och omotiverad till träning i veckan (bland annat pga regnstorm i Trondheim) men idag känns det redan mycket bättre, nu är jag redo att köra på igen. Nästa lopp blir Årefjällsloppet därefter kanske man ska våga sig på ett skejtlopp uppför en slalombacke?

 /Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar