tisdag 11 mars 2014

Härlig helg i Vålådalen

Helgen som egentligen skulle tillbringas hemma spenderades istället i Vålådalen hos min vän Elisabeth.
Och vad ska man säga... soliga timmar på fjället kan man aldrig få för många av :-)

Ifjol åkte jag delar av Vålådalens längdskidspår under Årefjällsloppet och Vålådalens Classik Ski Marathon. Båda loppen hade otroligt fin bansträckning och det gjorde mig nyfiken på resten av spårsystemet. När jag nu fick chansen så tvekade jag inte en minut. I fredags efter jobb satte jag mig på Nabotåget till Undersåker där Elisabeth hämtade upp mig. Vi laddade upp med underbart god hemmagjord italiensk pizza på kvällen.

Natten till lördagen snöade det ca 2 decimeter och på lördagen vaknade vi till en del vind som under dagen mojnade och solen kom fram allt mer för varje timme. Det var riktigt härligt att åka på snö igen. Jag känner mig inte helt återhämtad efter Vasaloppet ännu därför blev det mest lugna turer där jag försökte njuta så mycket som möjligt av den fina vårvintern. Spåren var fantastiska även om det var lite trögt före i de varma vädret.

Ett ordentligt tröskelintervallpass fick jag ändå till. 4 x 10 minuter uppför "intervallspåret" på Ottfjället blev det och det kändes kan jag lova! Backen hade perfekt lutning för att jag skulle få in en bra rytm i diagonalerna och det var inte svårt att ta ut sig om man säger så. Efter sista intervallen däckade jag fullkomligt och låg ner i spåret flera minuter innan jag orkade åka ner igen. Känslan efteråt var lika fantastisk som den alltid är efter intervaller :-)

Sammanfattningsvis bestod helgens träning av:

Lördag:
Förmiddag: 2h distans, enbart stakning.
Eftermiddag: Tröskelintervaller 4x10min klassiskt, totalt 1:50h

Söndag
Förmiddag: 2:10h distans klassiskt
Eftermiddag: 1h teknik med filmning

Skejtskidorna lämnade jag tyvärr hemma. Detta för att jag vill få till så mycket klassisk skidåkning som möjligt innan Årefjällsloppet. Men när Elisabeth skejtade lite ångrade jag mitt beslut, de får följa med nästa gång!

Elisabeth

Jag njuter av fina spår

Intervallspåret - till en början ganska flackt sen blir det successivt brantare.

Vålågården, här köpte Elisabeth ett renskinn

Fjällstationen serverade fantastisk viltskavsgryta

1 kommentar: