lördag 15 mars 2014

Race report Oscar Vasaloppet 2014

Oj vad tiden går, nu är det två veckor sen vi körde vasaloppet och det är hög tid för mig att skriva några rader.

Kvällen innan tog jag mig ner till startområdet och testade mina två par skidor, ett par kallföreskidor och ett par höga klisterskidor som jag i stressen hade vallat väldigt likt; Rode chola väldigt tunt, Toko isklister tunt och Start wide på topp. Detta täckte jag med Swix nya VX-burk. Detta la jag på båda paren men kortare och tunnare på kallföreskidorna. Anledningen till att jag inte gick på klisterskidorna direkt och skippade de andra var;

1. klisterksidorna var otestade på grund av snöbrist hemma i Trondheim
2. kallföreskidorna känner jag väl och gled bättre när jag testade

Detta var mitt första Vasalopp och det var väldigt kul att få känna på stämningen i startområdet men också att inse att det inte var fullt så kaotiskt som många sagt inför loppet. Vi dök upp till kön till led 3 vid 4:30 vilket var okej, kön var inte alltför lång med ca 150 personer framför oss. Mannen först i kön hade ställt sig vid 4:15 så det är små marginaler.

Jag ställde mig precis vänster om mitten på fältet med Henry bakom mig men Louise valde att ställa sig en bra bit längre bort till vänster. Vi la ut skidorna och gick och satte oss i klubbens buss och sov/åt/pratade. Gick ner till startfållan vid 07:35, önskade varandra lycka till och stack iväg.

Starten gick i kontrollerad fart och det märktes att alla avvaktade lite inför den kommande avsmalningen. Det var god stämning och de flesta skrattade mest åt hur kaotiskt det blev när 50 spår blev 12, men jag kom iväg bra med tanke på de förväntningar jag hade med smalare startfält, 16.000 deltagare och så vidare. Jag tappade alla andra IFKare ganska snabbt men hittade Johan i backen och vi saxade bredvid varandra en stund. Inget fäste, inga spår. Stavarna hela när jag väl kom upp och insåg att det skulle bli en dag i tåget. 2-3 spår som var åkbara och så fort man försökte kliva ur för att avancera låg nysnön som en vägg. Men det var lika för alla så det var bara att köra på.

I korta drag så hade jag dåligt fäste och okej glid ifrysning till trots första delen av loppet. Efter hand släppte ifrysningen och fästet förbättrades ju närmre mål jag kom men i gengäld försämrades glidet ordentligt. Jag stakade mer eller mindre hela loppet så egentligen kunde jag nog vunnit på att skippa fästet helt och hållet detta året och förhoppningsvis vinna mer på glidet. Nästa år!

Langningen från VasaSvahn fungerade bra även om flaskorna kankse är något stora med sina 750ml, jag hann väldigt sällan dricka upp allt innan nästa kontroll kom.

Till och med led 3 så var det 2545 startande och jag kom i mål som 1491a och tog placeringar alla delsträckorna vilket känns kul. Inför nästa år blir det mer strukturerad träning och färre mellanmjölkspass. Mot topp 750! Stort grattis till mina klubbkamrater för bra prestationer och Louise för en otroligt stark insats både i tjejvasan och vasaloppet i år.

Tack till Vasaloppet för ett fint lopp trots tuffa väderförhållanden och tack till IFK Helsingborg för bra arrangemang med boende och stöttning!
Lovar på hedersord att jag inte skejtade...
men det blev en del spårbyten.
Eller fanns det spår förresten?
Härligt att få dra lite. Jag ser allt lite trött ut,
men så var det också fostrande före
























/Oscar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar