tisdag 4 februari 2014

Jämtkraft Ski Marathon - Oscars race report

En något sen rapport från mig, snart en vecka sen vi körde loppet men här kommer mina tankar;

Dagen för loppet bjöd på -7 grader och moln. Vi(Louise, Emma, Henry och jag) dök upp vid 08:40 och hämtade våra nummer och testade skidor. Vi insåg ganska fort att nysnön inte påverkade spåren så mycket som vi hade trott och valde att lägga en lite mjukare VR45 över den VR30 vi lagt från början. Fästet kändes genast mycket bättre även om det alltid blir lite stressigt att valla om innan ett lopp.

9:45 la vi skidorna på plats i starten och joggade runt lite. Louise och Henry står precis bredvid och bakom mig och vi önskar varandra lycka till innan starten går. Först kör vi 1,5 varv på stadionområdet och jag märker redan i starten att jag har otroligt dåligt glid jämfört med alla runt omkring mig. Vad är det som är händer? Finns inte så mycket att göra än att kämpa på. Känslan av dåligt glid släpper rätt snabbt och jag lyckas lägga fokus på det som gäller nu. Pulsen går upp rejält tidigt i loppet och jag försöker lugna ner mig något, det är många kilometer som ska avverkas. Loppet är hyfsat kuperat men mitt fäste är fint och eftersom jag inte riktigt vet hur banan ser ut väljer jag att använda benen ganska mycket. Efter att ha kört ett första varv av två på långa banan så vet jag ungefär vad som krävs och jag väljer att gå över och staka mer. Hittar många ryggar att ligga efter och drar en del när det behövs. När det är 10km kvar så väljer jag att gå om och öka tempot vilket gör att jag kör ensam sista biten men jag känner mig stark på slutet.

Väl i mål känner jag mig mig nöjd efter min insats men känner mig samtidigt inte helt slutkörd på samma sätt som efter Vålådalen Ski marathon förra året - träningen har gett resultat tänker jag. Kör in på 2:32:14 och 65e plats. Får sen i tisdags reda på att seedingen för VL led 3 landar på 2:32:00 - jag skulle ha kört lite hårdare...

Men allt i allt ett kul lopp och nyttig erfarenhet - och eftersom jag vill in i led tre så blir det Haldo Hansens Minne 42km nästa lördag - en ny möjlighet!

Lärdom; stenslipa inte skidorna en dag innan ett lopp, upplevde glidet oroligt dåligt och jag tror att microhåren som blir kvar efter en stenslip behöver fler dagar och mer jobb för att försvinna helt.

/Oscar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar