måndag 3 februari 2014

Jämtkraft Ski Marathon - Louise race report

I lördags körde vi Jämtkraft Ski Marathon i Östersund. Precis som övriga Sverige har Östersund haft lite snö och den ursprungliga banan beslutades några dagar före loppet att läggas om. I stället för en längre bana körde vi först ett och ett halvt varv på elljusspåret vid stadion följt av två längre varv ut mot Spikbodarna och Odensala, även dessa varv gick via elljusspåret. Det hade snöat under natten och fortsatte att snöa lätt vid starten. Eftersom jag har nya skidor håller jag fortfarande på att experimentera med spannet och vallningen. Ville därför värma upp och testa skidor ordentligt innan start för att känna efter och det kändes ganska bra. Sparade inte med VR45:an då jag ville vara säker på att jag skulle ha bra fäste på första varvet inne på det kuperade elljusspåret samt alla 3 gånger uppför A4 backen. Och fästet höll sig bra hela vägen.

Tre taggade IFK Helsingborgare inför start. Oscar, jag och Henry.
Östersunds skidstadio innan start
När starten väl gått bar det iväg i ett kontrollerat tempo, eftersom jag hade många åkare framför mig var det bara att "följa strömmen".  Första varvet på elljusspåret var rörigt, hamnade i en klunga med en massa manliga åkare, såg aldrig någon dam i detta lopp vilket var lite synd. Väl ut på det längre varvet kunde jag börja trycka på med stakningen. Och det var riktigt härligt för stakningen kändes faktiskt grymt bra. Märker att jag har utvecklats och det var enormt motiverande när jag insåg att jag klarade av att staka långt upp i backarna när mina jämnsnabba konkurenter (vilket här endast var män) går över och diagonal eller stakar med frånskjut. Flera i publiken uppmärksammade detta och hejade på mig lite extra och jäklar vad roligt det är att få hejarrop. Det gör verkligen något för självförtroendet och det är en av anledningarna till att jag älskar att tävla :-)

Det som istället kändes mindre bra var när det blev för brant för mig att staka och jag tvingas diagonala. Pulsen rusar direkt, trots att det inte går särskilt snabbt. Antingen har jag för dålig kondition eller för dålig teknik... eller en kombination av de båda! Note-to-self # 1 - jag måste nöta diagonaler i uppförsbackar!

Sen kommer vi till nedförsbackarna och det som kanske är ännu värre; jo kurvtagning i utförsåkning. Ren katastrof!! Gubbarna som jag så lätt stakade om på flacken och i lätta uppförsbackar fullkomligt flög förbi mig i en rasande fart utför. Det känns trist, verkligen trist att tappa så mycket i partier där meningen är att jag ska återhämta mig och få lite "gratis fart". Note-to-self #2 - jag måste nöta kurvtagning i utförsbackar!

På sista varvet och tredje gången uppför A4 backen var jag riktigt trött, försökte ändå hålla modet uppe och pressa ut de sista krafterna jag hade. Ner mot stadion och in i sista kurvorna blev det dock en del plogning för att överhuvudtaget klara av att stå på benen och inte göra "sälen" inför all publik när jag hörde speakern ropa ut mitt namn. Lyckades på något sätt lägga in en stakspurt och släppte i alla fall inte förbi några grabbar på upploppet. Väl i mål på 2:34:59 och placering 13 var jag till en början väldigt besviken med både kass tid och dålig placering. Hade hoppats på att gå under 2:30h och vara i topp 10. Möttes dock av glada miner från Oscar och Henry som gått i mål bara minuterna före mig. När jag såg resultatlistan visade det sig att 3 damer hade åkt på 2:34h, varför såg jag inte dem? Det hade ju varit mycket roligare att ha någon att jaga och växeldra med. Nu i efterhand känns det inte lika illa. Vann gjorde Sofia Bleckur, 27minuter före mig, där emellan hade vi en hel drös med både nuvarande och före detta landslagsåkare. Hanna Seppas som visserligen avslutat sin elitsatsning slog mig bara med 22 sekunder.


Sofia  Bleckur vann strax före Maria Rydqvist, starka tjejer!

Positiva saker med loppet
-Stakningen! Jag har utvecklats massor sen ifjol, får en bra träff och kan utnyttja min bålstyrka mer än tidigare.
-Fick ett grymt bra träningspass med närmre 1h A3 och 1,5h A2.
-Fick beröm av publiken vilket kändes väldigt motiverande.
-Mina nya Madshus Redline är helt underbara.
-Min egen vallning var bättre än förväntat.
-Det är roligt att tävla =)

Negativt saker med loppet
-Hanterar inte för branta uppförsbackar.
-Utförsåkning och framförallt kurvtagningen.
-Hade ingen annan tjej att åka med.
-Ett så här kuperat lopp gynnar inte mig som skidåkare, men man måste ju träna på det man är dålig på =)

Loppet i siffror:
Sträcka: 42,2km
Tid: 2:34:59
Placering: 13/48 (27min efter vinnaren)
Snittfart: 16,34km/h
Medelpuls: 174 slag/min (88% av max)
Maxpuls: 189 slag/min (95% av max)

Stort tack till Emma, som tyvärr missade loppet pga förkylning, istället agerade drick- och gellangare. Detta uppskattades verkligen.

Oscar återkommer med sin rapport. 


Bilen packad för att fara vidare mot Vemdalen =)
Synd att vi inte vann takboxen som lottades ut...

/Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar